سریال چوب خط؛ از هندی بازی تا کپی کاری از نمایش خانگی/ چرا سریال های تلویزیون به خانواده ایرانی نزدیک نیست؟
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۱۷۵۹
مشکل اصلی "چوب خط"، نداشتن حرف، پیام و مضمون مشخص و شفاف است؛ سریالی که صرفاً با حادثهسازیهای سطحی، میکوشد مخاطب را به دنبالِ خود بکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امسال زمان خوبی برای کمدیهای شبکه سه نبود؛ شاید این سومین باری باشد که یک سریال کمدی روی آنتن شبکه رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سهرابپور تهیهکنندهای است که از سال 1392 تا امسال در تلویزیون فعالیت نداشته و بیشتر فعالیتهایش به حوزه نمایشخانگی و سینما ارتباط دارد. او در چند سال اخیر با کارهای کمدی مثل "من سالوادور نیستم" و "آینه بغل" و یا ملودرامِ "درخونگاه" و حتی کار "ساخت ایران2" در عرصه سریال سازی حضور داشته است. حالا او بعد از مدتها به پشتوانه کارهای دهههای گذشتهاش یعنی همان "وفا" محمدحسین لطیفی و "پروانه" جلیل سامان بعد از 7 سال با کمدی نه چندان قابل قبولی به نام "چوب خط" برگشته است.
سریالی که قرار بود نوروز 1400 روی آنتن برود و شبکه سه بدعت جدیدی را گذاشت و سریال امنیتی را روانه آنتن کرد. حرف و حدیثها در ابتدای راه از ویلای آقای سامان شروع میشود که نقش آن را علیرضا خمسه بازی کرده است. ویلایی لاکچری که توجه بسیاری از منتقدین را به خودش جلب کرده؛ لوکیشنهایی که در نمایشخانگی مورد انتقاد قرار میگرفتند و حالا در تلویزیون هم به آنها پرداخته میشود! تنها به این بُعد ماجرا انتقاد وارد نیست بلکه به استفاده نامطلوب از بازیگران حرفهای همچون علیرضا خمسه، حسن زارعی، الهام پاوهنژاد و خیلی از بازیگران شناخته شده سریال که نقش کوتاهی دارند؛مثل اکبر عبدی، یوسف تیموری و حتی دو بازیگر منشوریِ داستان (امیر نوری و امیرمهدی ژوله)، انتقاد ویژه دارند. این همه لوکیشن و بازیگر و رنگ و لعاب برای کدام هدف؟
داستان روی فرخ فرخنده (حسن زارعی) میگذرد؛ مسافری که از خارج از کشور به وطن بازمیگردد و همزمان با رسیدنش مشکلات و اتفاقات عدیدهای او را غافلگیر میکند. همچنین بیپولی و به اصطلاح باز کردن گره مشکلات توسط خانوادهها یکی از مضامینی است که دستاندرکاران سریال سعی در تحقق این مضمون دارند. البته تا به اینجای سریال به زعم بسیاری از منتقدین، محقق نشده است. بهرامیان کارگردان "چوب خط" بعد از "ملاقات با جادوگر"، این دومین کاری است که با ژانر کمدی تجربه میکند.
علیرضا خمسه و یوسف تیموری تا اینجای داستان، یکی با نقش متمول (آقای سامان) و دیگری در نقش خواستگار رخ نشان دادند و قرار است در قسمتهای دیگر اکبر عبدی هم در نقش یک فرانسوی ظاهر شود. شاید او با شناخت خوبی که از طنز و کمدی دارد به این سریال جذابیت ببخشد. پارامتری که چندی است از بسیاری سریالهای جدید تلویزیون رخت بربسته که حتماً به عدم توجه تلویزیون نسبت به نیازمندیها و سلایق جدید مخاطب برمیگردد. مجموعه بدون هدف و ناموفق در شاد کردن مخاطب که منتقدین در روزهای ابتدایی پخش آن فقط غرقِ در گلایه و انتقاد از حضور شخص ضد تلویزیونی به نام "امیرمهدی ژوله" بودند و به دستِ خالی این سریال در القای مفهوم و محتوا بیشتر توجه کنند.
وقتی به تیتراژ سریال توجه میکنیم نامی از مدیر گروه و فیلم سریال و یا حتی تلویزیون در آن دیده نمیشود؛ فقط نوشتهاند 1399! شاید جزو سریالهایی باشند که در خارج از سازمان صداوسیما و با سلایقِ خودشان ساختهاند و به تلویزیون داده شده تا پخش کند.این اتفاق برای چند سریال دیگر هم افتاد و یکی از بحثبرانگیزهای آن در اوایل سال توسط سیما توقیف شد! البته با صحبتهای معاون سیما در نشست خبری که اخیراً با اصحاب رسانه داشت قرار شد با توجه به نیازمندیهای جامعه و بازبینی و دقتنظر در فیلمنامه و سوژه، شاهدِ این نوع کارهایی نباشیم که فقط میهمان چند روزه تلویزیون باشند و در بازپخشهای بعدی نتوانند همچون کارهای قدیمیِ تلویزیون، برای مخاطب جذابیت داشته باشند.
در میانِ انتقادات بسیاری از کارشناسان این نکته بسیار دیده میشود؛ "چوب خط" روایت امروز جامعه ایرانی نیست! شخصیتهایی که بیشتر شباهت به سریالهای ساده نمایشخانگی دارند که در دهه 1390 به وفور از آنها ساخته شد. آدمهایی شاد و شنگول، با ماشینهای نو و خانه آنچنانی دور هم جمعاند؛ این نوع ساختار خانواده به سختی در جامعه ما پیدا میشود. حتماً بسیاری از مخاطبین تا پیش از پخشِ این سریال و تماشای تیزر و اطلاعرسانی "چوب خط" منتظرِ اتفاق جدید و خوشایند بودند؛ چون در میان نامِ بازیگران به اکبر عبدی، علیرضا خمسه و الهام پاوهنژاد و خیلیهای دیگر توجه کردند و این نوعی تبلیغ کاذب هم به حساب میآید.
اگر بخواهیم درباره داستانِ "چوب خط" نکتهای بگویم اصلاً روایت چفت و بستداری ندارد، اگر به نوع قاببندی دوربینها و زاویهبندی صحنهها توجه کنیم، اجرای خوبی نداشتهاند. غلو و بیمزگی هم در روایت طنزگونه حمید بهرامیان کارگردان سریال موج میزند. این رفتارهای متناقضِ سریال تا جایی پیش رفت که کار دستِ کارگردان داد؛ زمانی که در یکی از صحنههای قسمت اول، سشوار مو از روی روسری انجام میشود.یا انتقاد به کاراکتر کارآفرینِ سریال یعنی آقای فرخ فرخنده با یک کارخانه که ماهیت آن مشخص نیست مواجه میشود، بسیاری میگویند آیا هدف تمسخر این تشکیلات بوده است؟ یا آن صحنهای که دستگاه را روشن میکند و جرقه میزند و کارگرها فرار میکنند هدف زیرسؤال بردن کسانی بوده که میکوشند چرخ کارخانههای ما را راه بیندازند یا هدفِ کارگردان نقدِ این جریان بوده است؟
در روندِ داستان "چوب خط"، جایی برای منطق نیست؛ اگر هدف اقتصادی بوده خروجی این را نشان نمیدهد و اگر دلخوشکردن مخاطب تلویزیون که در ماههای شادِ رجب و شعبان لحظاتی را شاد باشند و بخندند این اتفاق هم هنوز موفقیتآمیز رقم نخورده است. مدیران و دستاندرکاران امر باید بدانند با وجود پلتفرمها و نمایشخانگی که در بعد سرگرمی به نوعی تبدیل به رسانهای فراگیر شدهاند، باید بیش از اینها جلوی کارهای سطحی و دمِدستی را بگیرند. ضعفهای ساختاری بسیاری از کارها نمایانگر این است که دستاندرکاران به اطلاعات بیشتری برای نظارت پیش از تولید، در جریان تولید و پخش نیاز دارند. وقتی دستور خرید مجموعه و یا تصویب متنی را میدهند باید با دانش و سعه صدرِ مطلوبی این اتفاق بیفتد.
مشکل اصلی "چوب خط"، نداشتن حرف، پیام و مضمون مشخص و شفاف است. سریالی که هیچ حرفی برای گفتن ندارد و صرفاً با حادثهسازیهای کور و سطحی سازندگانش، میکوشد مخاطب را به دنبالِ خود بکشاند اما نه در چارچوب طنزهای تلویزیونی جای دارد و نه میتواند به عنوان سریال خانوادگی، خانوادهها را با خودش همراه کند. مهمترین ضعف این سریال نداشتن حرف برای گفتن و نبود فیلمنامه حرفهای و کارگردانی ضعیف است؛ با وجود داشتن تعداد بازیگرانی خوب، نتوانسته این ترکیب را درست کنار هم قرار دهد.
"ماه و غزل" 1400 ساخته میشود/ سریالی در مقطع امام سجاد(ع)دستاندرکاران سریالهای برگزیده سال 99 تجلیل شدند/ رشد 123 درصدی تولیدات سیما با تعبیر جالب رئیس صداوسیماواکنش معاون سیما به دستمزدهای نجومی و چالش با نمایشخانگی/ آخرین خبرها از سریال "سردار سلیمانی"انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه سه رسانه ملی تلویزیون سریال شبکه سه رسانه ملی تلویزیون سریال دست اندرکاران علیرضا خمسه نمایش خانگی چوب خط
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۱۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت
به گزارش تابناک، حتما قرار است که «پدر قهوه» ساخته شود، اما از نظر ساترا، مهران مدیری هنوز برای تولید سریال خاصی اقدام نکرده و اخبار منتشرشده در فضای مجازی با موضوع تولید سریال «پدر قهوه» توسط مهران مدیری صرفا گمانهزنیهای رسانهای در فضای مجازی است. شنیده شده که سریال «پدر قهوه» قصه مردی را روایت میکند که مافیای قهوه در ایران است.
خبر رسیده که این سریال جدید در مراحل پایانی پیشتولید قرار دارد و این در حالی است که ساترا میگوید هیچ مجوزی برای سریال صادر نشده.
یکی از پلتفرمها سرمایهگذار اصلی سریال است و این سریال بعد از پایان کار در فیلمنت پخش میشود. مدیری مانند دیگر سریالهایش، در کار جدیدش بازی میکند و گفته میشود ژاله صامتی و سام درخشانی هم از دیگر بازیگران سریال هستند. عنوان «پدر قهوه» یکی دیگر از سریالهای مدیری با عنوان «قهوه تلخ» را به یاد مخاطبان میاندازد، سریالی که در زمان پخش با استقبال مخاطبان روبهرو شد. ظاهرا این سریال هم طنز است. بهاحتمال زیاد خود کارگردان هم در این سریال مانند دیگر آثارش بازی خواهد کرد. این روزها «اسکار» مهران مدیری بیننده زیاد دارد و توانسته از رئالیتیشوهای محبوب شبکه نمایش خانگی باشد.
از «قهوه تلخ» تا «پدر قهوه»اواخر دهه ۸۰ وقتی مهران مدیری با تلویزیون به بنبست رسید، سریال «قهوه تلخ» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت. سالهای ۸۹ و ۹۰ اوج داستان فروش سیدیهای فیلم و سریال در سوپرمارکتها بود و «قهوه تلخ» پرمشتریترین محصول فرهنگیای بود که در سوپرمارکتها ارائه میشد، سریالی که بسیار دیده شد، ولی ناتمام ماندنش بهدلیل اختلاف مدیری با سرمایهگذار، ضربهای کاری به اعتماد مخاطب وارد کرد. پس از «قهوه تلخ» مدیری سریالهای دیگری برای شبکه نمایش خانگی ساخت، سریالهایی، چون «ویلای من» که هیچکدام نتوانستند موفقیت «قهوه تلخ» را تکرار کنند. دهه ۹۰ دهه بازگشت مدیری به تلویزیون بود و در این سالها او را بیشتر بهعنوان برنامهساز دیدیم تا کارگردان سریال. البته مدیری در میانههای دهه ۹۰، فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» را هم کارگردانی کرد. او که سالها با «دورهمی» میهمان خانههای مردم بود، حالا برنامه «اسکار» را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد و در تدارک سریال «پدر قهوه» است که هنوز مجوز ساترا را برای تولید نگرفته.
افتتاح کافه برای زدن بانکسریال «پدر قهوه» که گفته میشود، اقتباسی از یک کمدی هالیوودی است ماجرای گروهی است که با تصور گران شدن قهوه، به قصد سرمایهگذاری و کسب سود، همه دار و ندار خود را صرف خریدن قهوه میکنند. در این میان امضای قراردادی میان ایران و کنیا، قیمت قهوه را بهشدت پایین میآورد. راهحل انتخابی برای جبران مافات، زدن بانک است. به همین منظور مغازه کناری یک بانک انتخاب شده و بهصورت صوری کافهای تاسیس میشود؛ کافهای که گردانندگانش، چون دغدغه کافهداری ندارند با مشتریان بدرفتاری میکنند؛ اتفاقی که باعث شهرت کافه در تهران میشود و حالا خیلیها میخواهند به کافهای بروند که در آن خبری از تکریم مشتری نیست. به این ترتیب کافهای که برای زدن بانک راهاندازی شده، به شلوغترین کافه پایتخت تبدیل میشود.
منبع: همشهری آنلاین